وبلاگ شخصی سلطانعلی ایرج

  • ۰
  • ۰

خاصیت آویشن

Thyme-flower-2-e1381123136258آویشن یک گیاه کوهی و پر از خاصیت می باشد که امروز قصد داریم در دکتر سلام این گیاه رو بررسی کنیم به همین منظور تعدادی عکس از آویشن و خواص آن را برای شما دوستان عزیز آماده کرده ایم

_20120506_1995148706604px-AWSHOHThyme in Flower sThymus_vulgaris1

آویشن (در انگلیسی Thymus vulgaris) یکی از شناخته شده‌ترین گیاهان دارویی از تیره نعنا است. آویشن درختچه‌ای کوتاه و پرشاخه است که برگهای نازک و متقابل دارد. دارای گل‌هایی سفید چتری و منفرد است.

در روایات از آن به صعتر یاد شده است.محمد زکریای رازی معتقد است آویشن نفخ شکن، موجب گرمی تن و گوارش خوراک است.[۱] گونه‌های مختلفی از آن در کوهستان‌های ایران بویژه در کوه پایه‌های شهرستان فریدونشهر و همچنین در شهرستان اقلید (با نام آویشن شیرازی (Zataria multiflora) می‌روید. در همدان به آن آزربه و در کوخرد هرمزگان به آن اَوشُه می‌گویند.در کوههای چهارمحال و بختیاری به خصوص در کوهپایه های کلار و ناغان (اُورشُم) می روید. در جلگه دشتهای میانی استان بوشهر نیز می‌روید و در گویش دشتی بوشهری به آن اُوشِه می‌گویند، همچنین در استان کردستان واقع در شهرستان بیجارگروس نیز به وفور می‌روید که به زبان محلی کردی گروسی به آن اَزوِه می گونید، این گیاه در نواحی کوهستانی استان سیستان و بلوچستان هم می‌روید و در زبان محلی به نام «ازگند» معروف هست.

آویشن در طب سنتی ایران و اروپا، کاربرد دارویی دارد. این گیاه علفی و معطر، دارای خواص دارویی بسیاری است و از آن در صنایع غذایی (پیتزا، پاستا، ماهی، پنیر، لیکور، ذرت مکزیکی و…)، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده متنوعی می‌شود. قسمت‌های دارویی این گیاه، سرشاخه‌های آن و برگ خشک شده آن است. در قرون وسطی در فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از آویشن برای درمان سرفه، سوء هاضمه و از بین بردن انگل‌های روده استفاده وسیعی می‌کردند. آویشن خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ دارد. در بعضی کشورها مثل آمریکا دم کرده آویشن برای آرام کردن ریه و سرفه در مواقع سرماخوردگی، هنوز هم محبوبیت فراوانی دارد.

 

آویشن در طب سنتی

در طب سنتی از این گیاه به عنوان ضد اسپاسم، رفع تنگی نفس و سرفه و بدگوارشی ودرمان سیاه سرفه، برونشیت، عفونت ریه، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و برای درمان نفخ و گرفتگی‌های عضلانی استفاده می‌شود.

همچنین آویشن خواص ضد میکروبی و ضدانگلی وضد قارچی دارد و این به خاطر وجود ماده‌ای به نام تیمول است که اگر شما در خوردن ان زیاده روی کنید ممکن است مسموم شوید. آویشن همچنین گرم و خشک و ضد سرفه است. این گیاه فصل بهار در کوههای زاگرس از جمله کوههای فریدونشهر و استان کردستان بخصوص کوههای شهرستان بیجار از جمله (کوه نسار، کوه حمزه عرب، کوه نقاره کوب و منطقه حفاظت شده بیجار) به وفور یافت می‌شود.
آویشن در طب نوین

استفاده امروزی و ثابت شده گیاه آویشن برای درمان آسم، سرفههای خشک مکرر، آمفیزم و برونشیت است. چای دم کرده آن را نیز برای درمان عفونت گوش میانی، نفخ و تهوع استفاده می‌کنند، عصاره آویشن حاوی ماده‌ای به نام «تیمول» است که برای بیماری آسم مفید است. حمام آویشن برای مبتلایان به دردهای عضلانی، مفصلی و روماتیسمی مفید است. ضماد آویشن برای نیش و گزیدگی حشرات موثر است. در بارداری کاربرداین گیاه ممنوع است اما در دوران شیردهی آزاد است.
آویشن در طب شرقی

گیاه آویشن از دیر باز در طب شرقی مورد استفاده قرار می گرفته است.
روش مصرف

برای مصرف این گیاه، ۱ تا ۴ گرم پودر خشک گیاه را در یک لیوان آب جوش دم کرده (به مدت ۲۰ دقیقه) بریزید. پس از صاف کردن محلول را شیرین کرده و ۳ بار در روز مصرف شود.

در التهاب حنجره و لوزهها و برای درمان آفت به صورت غرغره کردن استفاده شود. برای این منظور، یک استکان از پودر گیاه را در چهار استکان آب جوش آهسته به مدت ۲۰ دقیقه جوشانیده و پس از صاف کردن، برای شست‌وشوی دهان استفاده شود.

فراورده‌های دارویی گوناگون از این گیاه ساخته شده و به طور گسترده مورد مصرف بیماران قرار می‌گیرد. از فراورده‌هایی که به تأیید «نظارت بر امور دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» رسیده‌است می‌توان «شربت هانی تیم» و «شربت توسیان»، «قطره توسیگل»، «قطره توسیوین»، «قطره تیم آرتا» و «شربت تیمکس» «شربت تیمیان»، «شربت برونکوتیدی» و «شربت برنکوباریج» را نام برد. این فراورده‌ها، همگی ضد سرفه و خلط آور هستند و ایمنی مصرف آنها در دوران شیردهی و بارداری به اثبات نرسیده‌است.

آویشن عامل تصفیه کننده خوبی بوده و در درمان بی‌خوابی و امراض جهاز هاضمه مفید است. اگر ۵ تا ۱۰ گرم اویشن را در یک لیتر آبجوش دم کرده و با کمی عسل به بیماران مبتلا به تنگی نفس و کلیه و مثانه و درد مفاصل و سیاتیک و خونریزیهای رحم و ترشحات غیر طبیعی زنان بدهید در دفع بیماری آنها موثر واقع خواهد شد.

آویشن برای جلوگیری از ریزش مو نیز موثر است. ۲۰ گرم اویشن را در یک لیتر آب جوشانده شود و هرچند روز یک بار به سر مالیده شود. ضمناً در خوردن آویشن نباید زیاده روی کرد زیرا باعث بروز البومین در ادرار می‌شود.

عرق آویشن

عرق آویشن (طبیعت گرم) برای تقویت بدن، تقویت معده، رفع ترشی معده، تقویت بینایی، ضد درد و تشنج، رقیق کننده خون، در عفونت‌های ریوی، زکام بی همتاست، برای نقرس و سیاتیک مفید است.

در تحقیقی دربارهٔ اثرات گیاهان درمنه، اسطوخودوس و آویشن شیرازی بر روی باکتری‌های Staphylococcus aureus، Pseudomonas aeruginosa و Klebsiella pneumonia را که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، مشاهده شده است که هر ۳ اسانس دارای اثر مهار کننده بر روی باکتری‌های بیماری زا هستند اما اسانس گیاه آویشن شیرازی دارای اثر بهتری در مهار باکتری‌ها نسبت به اسانس گیاهان دیگر داراست.
بخور آویشن

بخور آویشن یکی از بهترین راه‌ها برای زیبایی و طراوت پوست بانوان است.
دم کرده آویشن

  • ۹۶/۰۹/۲۸
  • سلطانعلی ایرج

نظرات (۸)

  • سلطانعلی ایرج
  • خواص غذایی و درمانی عسل طبیعی

    حضرت محمد (ص) فرموده اند: خوردن عسل، استعمال بوی خوش، سوارکاری و نگاه کردن به سبزه نشاط آور است. به عقیده ابو علی سینا،عسل خوراکی است که جوانی را جاویدان می سازد، حافظه را نیرو می بخشد و گذشته را در خاطر زنده می کند، اندیشه را پاک می سازد، زبان را می گشاید و درد را ریشه کن می کند. بنابر نوشته ها و منابع مشخص می شود در دنیای قدیم چه از جنبه های غذایی و چه از حیثیت دارویی این ماده اعتبار و برتری چشم گیری به تمام معجون های خوراکی داشته است، حتی امروزه هم عده زیادی معتقدند، عسل طبیعی یک غذای کامل است که خواص درمانی زیادی دارد و بی تردید نه تنها از آن به عنوان ماده قندی، بلکه به عنوان معالج بسیاری از بیماری ها استفاده می نمایند.

     طبق بعضی از منابع علمی عسل طبیعی در بهبود بیماری های قلبی و گوارشی و ... کمک کرده و یک غذای مفید برای کودکان دو سال به بالا به حساب می آید که در رشد آن ها تأثیر به سزایی دارد، همچنین مصرف آن در کودکان و کهنسالان به علت هضم و جذب سریع حائز اهمیت است. عسل طبیعی به علت جذب سریع در داخل دستگاه گوارش، تخمیر الکلی ایجاد نمی کندو وجود اسیدهای آزاد در آن سبب جذب مواد چربی شده و کمبود آهن را جبران می کند. استفاده از آن به عنوان منبع انرژی در ورزش هایی چون : فوتبال، شنا، دو، کشتی، دوچرخه سواری بسیار معمول است. دانشمندان معتقداند که عسل طبیعی به علت داشتن قند زیاد و مواد معدنی و همچنین خاصیت باکتری کشی قوی برای پوشش محل جراحی مورد استفاده قرار گرفته است. آنها همچنین گزارش کرده اند که عسل طبیعی برای معالجه زخم های سطحی، زخم معده و برای ساختن بسیاری از داروها خصوصاً شربت سینه بکار می رود.

    قندهای موجود در عسل علیرغم شیرینی زیاد به دندان ها هیچ صدمه ای وارد نمی سازد، بلکه آنها را سفید و لثه را محکم می کند. پروفسور واسکور گسترف عقیده دارد چنانچه شکر مدتی در دهان بماند، توسط باکتری تجزیه شده و موجب ایجاد اسید لاکتیک در دهان می شود که برای دندان مضر است، ولی عسل طبیعی برخلاف شکر چون دارای آنتی بیوتیک طبیعی می باشد هیچ گونه اسیدی در دهان تولید نکرده و دندان ها را ضد عفونی می نماید.

    توجه: تجویز عسل جهت بیماری ها تنها باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد.

    فواید فیزیولوژیکی عسل طبیعی

    این تأثیرات را می توان به دو دستۀ  الف) مدارک صرفاً تجربی،  ب) شواهد و مدارک علمی و تأیید شده، تقسیم کرد :

    الف) مدارک تجربی

    فواید تغذیه ای عسل طبیعی

     عسل طبیعی به جهت سهولت جذب بهتر و مقاومت در برابر کوفتگی، مخصوصاً در مورد فعالیت های فیزیکی، مقاومت قوی را ایجاد می کند؛ همچنین کارایی بیشتر فکری را سبب می گردد. بنابر این هم افراد سالم هم افراد بیمار برای درمان هر نوع ضعف مخصوصاً در موارد هضم یا جذب غذا در بدن به آن نیاز دارند. به علاوه باعث افزایش رشد نوزادان، تثبیت مقدار کلسیم استخوان، کمک به درمان کم خونی و بی اشتهایی می شود.

    فواید عسل طبیعی برای دستگاه گوارش

     عسل طبیعی هضم و جذب غذا را بهبود می بخشد و برای مشکلات روده ای مزمن و عفونی مثل یبوست، زخم اثتی عشر یا دوازدهه و ناراحتی های کبد، مفید است.

    فواید عسل طبیعی برای سیستم تنفسی

    در شرایط آب و هوایی معتدل و سخت، عسل طبیعی درمان شناخته شدۀ خوبی برای سرماخوردگی و ناراحتی ها و عفونتهای دهان و گلو و برونشیت می باشد. به نظر میرسد این اثر به غیر از خاصیت ضد باکتری بودن، مربوط به اثر آرام کنندگی و تسکین دهندگی فروکتوز موجود در آن باشد.

    فواید عسل طبیعی در درمان پوست و زخم

    عسل به علت خاصیت مرطوب کنندگی و تقویتی در ساخت کرمهاو مواد آرایشی کاربرد دارد. همچنین از آن در ساخت مواد دارویی یا قرار دادن مستقیم آن بر روی زخم، برای درمان درد ها و زخم های بالینی، زخم معده، زخم واریس و سوختگی یاد کرده اند. عسل طبیعی به مقاومت بدن در برابر عفونت و ترمیم بافت کمک می کند و موجب تسریع سرعت ترمیم زخم می گردد. اگر پس از سوختگی به موضع مالیده شود، سطح تاول را محدود ساخته و به ترمیم پوست سرعت می بخشد. در نوشته ها، شواهد تاریخی بسیاری از درمان انسان با عسل و یا کاربرد دامپزشکی (درد و زخم های باز و زخمهای پستان گاو) آن گزارش شده است. استفاده از نوعی کرم که روزی سه بار از آن استفاده می شود و از مقادیر مساوی عسل، آرد گندم سیاه و روغن زیتون تشکیل شده باشد، در درمان دردها و زخم های باز مثل زخم قانقاریا در اسبها بسیار موفق بوده است.

    فواید عسل طبیعی برای ناراحتی های چشم

    براساس نظریات سنتی از اروپا، آسیا و آمریکای مرکزی عسل طبیعی، آب مروارید چشم را مداوا می کند یا کاهش می دهد و در صورتی که مستقیماً در چشم ریخته شود، آماس ملتحمه و ناراحتی های مختلف قرنیه چشم را درمان می کند. این گفته بیشتر در مورد عسل های ملیپونید و ترگونید از آمریکای مرکزی و جنوبی و هند صدق می کند.

    بیماری قند (دیابت)

    بر خلاف تصور بعضی ها که عسل را برای بیماری دیابت بی ضرر می دانند، مصرف بدون تجویز پزشک برای آنان مضر می باشد. عسل را تنها می توان با دستور پزشک متخصص جایگزین مقدار قندی نمود که برای بیمار مجاز می باشد و مصرف آن به عنوان قند اضافی بر آنچه در رژیم آنها پیش بینی شده مجاز نیست. با این وجود در عسل مصرفی بیماران دیابتی هرچه قند فروکتوز بیشتر از گلوکز باشد برای آنها بهتر است، به همین دلیل عسل اقاقیا که فروکتوز بیشتری دارد برای بیماران دیابتی توصیه می گردد.

    بررسی ها نشان می دهد که میزان انسولین در هنگام مصرف عسل طبیعی کمتر از مصرف سایر غذاها با کالری مشابه است و میزان قند خون مدت کوتاهی پس از خوردن آن در مقایسه با دیگر غذاهای هم کالری کمی بالاتر بوده است. در بررسی سلامتی افراد مشخص شده است که مصرف محصولات عسلی، قند خون را کمی نسبت به مصرف مقدار مشابه ساکارز بالا می برد.

    درمان دارویی به روش هندو

    در نظامهای درمانی سنتی همچون درمان بومی به روش هندو، اساساً از عسل به عنوان غذای نیروبخش برای نوزادان تازه متولد شده، جوانان، افراد مسن و برای دوران نقاهت بیماری و کشاورزان سخت کوش استفاده می شود.

    سایر فواید عسل طبیعی

    گفته میشود عسل طبیعی فعالیت کلیه را متعادل ساخته، در کاهش تب و جلوگیری از بی خوابی مؤثر است. همینطور در بهبود سلامتی افرادی که با الکل دچار مسمومیت شده اند و حفاظت کبد کمک می نماید؛ البته این تأثیرات به شهد (مایع غلیظ شده قندی ) فروکتوز نیز نسبت داده می شود. قلب، جریان خون، ناراحتی های کبد و به طور کلی بیمارانی که دوره نقاهت خود را می گذارنند، پس از تزریق محلولهایی با 20 تا 40 درصد عسل در آب بهبود حاصل می کنند.

    ب) شواهد علمی و تأئید شده

    آن طور که از شواهد علمی بر می آید بهتر است که عسل را به عنوان یک غذا در نظر بگیریم تا یک دارو. تمام خواصی که توضیح داده شد حداقل برای استفاده داخلی بدن، به نوعی به اثرات تغذیه ای نسبت داده می شود. بعضی از خواص درمانی در عسل طبیعی به تأیید علمی رسیده است. البته این خواص درمانی فقط مربوط به عسل نیست بلکه این خواص در ساختمان اکثریت قندهای موجود در آن است، لذا می توان آن را در دیگر مواد شیرین قند دار نیز یافت. وقتی قند برای اولین بار در اروپا وارد بازار شد به عنوان دارو برای بیماریهای متعدد تجویز گردید و با احتیاط بکار گرفته شد.

    عسل طبیعی منبع انرژی

    عسل طبیعی به عنوان یک ماده غذایی اساساً از قندهای ساده فروکتوز و گلوکز تشکیل شده و کالری لازم بدن را به سرعت تأمین و در نهایت انرژی مورد نیاز برای افراد سالم و بیمار را فراهم می کند، که در حقیقت راهی سریع برای دستیابی به انرژی بدون نیاز به صرف زمان طولانی یا فعالیت هضم پیچیده است.

    عسل طبیعی منبع مواد مغذی

    اغلب مصرف عسل طبیعی به خاطر مواد مغذی مثل ویتامین ها و مواد معدنی توصیه می شود، اما به دلیل کم بودن این مواد نمی توانند مکمل قابل توجهی در یک رژیم غذایی باشند. مواد مغذی در عسل فرآوری نشده می توانند کیفیت بالایی داشته باشند.

    سایر موارد استفاده

    استفاده خاص عسل تحت شرایط کنترل شده و آزمایشگاهی، سبب بهبود سریع زخم حیوانات، بهبود زخمهای ناشی از سوختگی در موش ها و انواع مختلف زخم در انسان بعد از عمل شده است. تحریک بافت توسط عسل، زخم و مدت زمان بهبودی را کاهش می دهد همچنین به زخم یا پوست نو و ظریف نمی چسبد و در بسیاری از بیمارستان های مناطق حاره، جایی که آنتی بیوتیکها و سایر داروها کم یاب می باشند، از آن به عنوان داروی موفقیت آمیزی استفاده می شود.

    عسل طبیعی قوی ترین ضد باکتریایی

    عسل طبیعی ساده ترین و پر مطالعه ترین فعالیت و اثر ضد باکتریایی را دارد. فعالیت ضد باکتری آن معمولاً به تراکم بالای قند و خاصیت اسیدی آن نسبت داده می شود. این ویژگی تا حدودی می تواند پاسخی برای اثر استرلیزه عسل روی زخم ها و برخی از عفونتهای ناشی از سرماخوردگی باشد، اما اثر مفید آن را روی زخم های ناشی از سوختگی و بهبود سریع تر زخم با خراشهای بافتی، توجیه نمی کند. پژوهشی نشان داده است که پوست پیوندی در صورت قرار داده شدن برای 12 هفته در عسل به میزان صددرصد پاسخ مثبت می دهد. از سوی دیگر به نظر می رسد عسل علاوه بر گلوکز اکسیداز دارای مواد ناشناخته دیگری است که تأثیرات ضد باکتری را موجب می شوند، از آن میان می توان پلی فنلها را نام برد. فعالیت ضد باکتری انواع مختلف عسل تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند و آزمایشها نشانگر آن است که اگر عسل حرارت بیند و یا به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار گیرد، فعالیتهای ضد باکتری آن کاهش می یابد.


  • سلطانعلی ایرج
  • ل و ویژگی های منحصر بفرد آن

    عسل یک محصول غذایی مفید و یک اکسیر پر ارزش است که از قرنها پیش به عنوان عالیترین و مقوی ترین غذاها شناخته شده است. همچنین عسل به واسطه ویژگی های شفابخش خود به عنوان دارو در درمان اکثر بیماریها در بین تمام ملل کاربرد داشته است. عسل تنها غذایی است که استفاده از آن باعث نابودی چرخه طبیعت نمی شود.

    عسل طبیعی

    عسل ماده شیرین و غلیظی است که توسط زنبوران عسل از شهد گل‌ها جمع‌آوری شده و تغییر شکل می‌یابد و سپس در داخل سلول‌های مومی کندو ذخیره می‌شود. این عسل کاملاً طبیعی و سرشار از مواد غذایی و حیات‌بخش بوده و می‌تواند تمام نیازهای غذایی را برطرف کند، زیرا زنبور تمام املاح و ویتامین‌های موجود در گل را به شکل عسل می‌پروراند و آن را قابل جذب در خون می‌سازد.

     

    تاریخچه عسل

    زنبور عسل حدود 150 میلیون سال قبل وجود داشته و مشغول زاد و ولد بوده است. منتها با این تفاوت که در آن زمان، فاقد یک زندگی اجتماعی بوده و مثل خیلی از زنبورهای غیرعسلی امروزی، زندگی انفرادی داشته است.

     

    تاریخچه استفاده از عسل طبیعی همراه با تاریخ خلقت بوده و تقریباً در هر فرهنگی می‌توان شواهد بهره‌گیری از عسل را به عنوان یک منبع غذایی دید. در طول چندین هزار سال، تا اوایل قرن 18، عسل منبع اصلی قند مصرفی محسوب می‌شد، اما در چند قرن اخیر همزمان با رشد صنعت نیشکر و چغندر قند، استفاده از عسل طبیعی به عنوان تأمین کننده اصلی قند بسیار کاهش یافت.

     

    قدیمی ترین فسیل زنبور عسل مربوط به بیست میلیون سال پیش است که در موزه تاریخ طبیعی نیویورک نگه داری می شود ( نشانگر مقاومت زنبور عسل و تطابق با محیط، برای حفظ بقا آن است ) و از آنجا که همه موجودات نتیجه تکامل هستند چنین حدس زده می شود که گونه های ابتدایی زنبور عسل مربوط به چهل تا پنجاه میلیون سال قبل می باشد.

     

  • سلطانعلی ایرج
  • ل و ویژگی های منحصر بفرد آن

    عسل یک محصول غذایی مفید و یک اکسیر پر ارزش است که از قرنها پیش به عنوان عالیترین و مقوی ترین غذاها شناخته شده است. همچنین عسل به واسطه ویژگی های شفابخش خود به عنوان دارو در درمان اکثر بیماریها در بین تمام ملل کاربرد داشته است. عسل تنها غذایی است که استفاده از آن باعث نابودی چرخه طبیعت نمی شود.

    عسل طبیعی

    عسل ماده شیرین و غلیظی است که توسط زنبوران عسل از شهد گل‌ها جمع‌آوری شده و تغییر شکل می‌یابد و سپس در داخل سلول‌های مومی کندو ذخیره می‌شود. این عسل کاملاً طبیعی و سرشار از مواد غذایی و حیات‌بخش بوده و می‌تواند تمام نیازهای غذایی را برطرف کند، زیرا زنبور تمام املاح و ویتامین‌های موجود در گل را به شکل عسل می‌پروراند و آن را قابل جذب در خون می‌سازد.

     

    تاریخچه عسل

    زنبور عسل حدود 150 میلیون سال قبل وجود داشته و مشغول زاد و ولد بوده است. منتها با این تفاوت که در آن زمان، فاقد یک زندگی اجتماعی بوده و مثل خیلی از زنبورهای غیرعسلی امروزی، زندگی انفرادی داشته است.

     

    تاریخچه استفاده از عسل طبیعی همراه با تاریخ خلقت بوده و تقریباً در هر فرهنگی می‌توان شواهد بهره‌گیری از عسل را به عنوان یک منبع غذایی دید. در طول چندین هزار سال، تا اوایل قرن 18، عسل منبع اصلی قند مصرفی محسوب می‌شد، اما در چند قرن اخیر همزمان با رشد صنعت نیشکر و چغندر قند، استفاده از عسل طبیعی به عنوان تأمین کننده اصلی قند بسیار کاهش یافت.

     

    قدیمی ترین فسیل زنبور عسل مربوط به بیست میلیون سال پیش است که در موزه تاریخ طبیعی نیویورک نگه داری می شود ( نشانگر مقاومت زنبور عسل و تطابق با محیط، برای حفظ بقا آن است ) و از آنجا که همه موجودات نتیجه تکامل هستند چنین حدس زده می شود که گونه های ابتدایی زنبور عسل مربوط به چهل تا پنجاه میلیون سال قبل می باشد.

     

  • سلطانعلی ایرج
  • ل و ویژگی های منحصر بفرد آن

    عسل یک محصول غذایی مفید و یک اکسیر پر ارزش است که از قرنها پیش به عنوان عالیترین و مقوی ترین غذاها شناخته شده است. همچنین عسل به واسطه ویژگی های شفابخش خود به عنوان دارو در درمان اکثر بیماریها در بین تمام ملل کاربرد داشته است. عسل تنها غذایی است که استفاده از آن باعث نابودی چرخه طبیعت نمی شود.

    عسل طبیعی

    عسل ماده شیرین و غلیظی است که توسط زنبوران عسل از شهد گل‌ها جمع‌آوری شده و تغییر شکل می‌یابد و سپس در داخل سلول‌های مومی کندو ذخیره می‌شود. این عسل کاملاً طبیعی و سرشار از مواد غذایی و حیات‌بخش بوده و می‌تواند تمام نیازهای غذایی را برطرف کند، زیرا زنبور تمام املاح و ویتامین‌های موجود در گل را به شکل عسل می‌پروراند و آن را قابل جذب در خون می‌سازد.

     

    تاریخچه عسل

    زنبور عسل حدود 150 میلیون سال قبل وجود داشته و مشغول زاد و ولد بوده است. منتها با این تفاوت که در آن زمان، فاقد یک زندگی اجتماعی بوده و مثل خیلی از زنبورهای غیرعسلی امروزی، زندگی انفرادی داشته است.

     

    تاریخچه استفاده از عسل طبیعی همراه با تاریخ خلقت بوده و تقریباً در هر فرهنگی می‌توان شواهد بهره‌گیری از عسل را به عنوان یک منبع غذایی دید. در طول چندین هزار سال، تا اوایل قرن 18، عسل منبع اصلی قند مصرفی محسوب می‌شد، اما در چند قرن اخیر همزمان با رشد صنعت نیشکر و چغندر قند، استفاده از عسل طبیعی به عنوان تأمین کننده اصلی قند بسیار کاهش یافت.

     

    قدیمی ترین فسیل زنبور عسل مربوط به بیست میلیون سال پیش است که در موزه تاریخ طبیعی نیویورک نگه داری می شود ( نشانگر مقاومت زنبور عسل و تطابق با محیط، برای حفظ بقا آن است ) و از آنجا که همه موجودات نتیجه تکامل هستند چنین حدس زده می شود که گونه های ابتدایی زنبور عسل مربوط به چهل تا پنجاه میلیون سال قبل می باشد.

     

  • سلطانعلی ایرج
  • ل و ویژگی های منحصر بفرد آن

    عسل یک محصول غذایی مفید و یک اکسیر پر ارزش است که از قرنها پیش به عنوان عالیترین و مقوی ترین غذاها شناخته شده است. همچنین عسل به واسطه ویژگی های شفابخش خود به عنوان دارو در درمان اکثر بیماریها در بین تمام ملل کاربرد داشته است. عسل تنها غذایی است که استفاده از آن باعث نابودی چرخه طبیعت نمی شود.

    عسل طبیعی

    عسل ماده شیرین و غلیظی است که توسط زنبوران عسل از شهد گل‌ها جمع‌آوری شده و تغییر شکل می‌یابد و سپس در داخل سلول‌های مومی کندو ذخیره می‌شود. این عسل کاملاً طبیعی و سرشار از مواد غذایی و حیات‌بخش بوده و می‌تواند تمام نیازهای غذایی را برطرف کند، زیرا زنبور تمام املاح و ویتامین‌های موجود در گل را به شکل عسل می‌پروراند و آن را قابل جذب در خون می‌سازد.

     

    تاریخچه عسل

    زنبور عسل حدود 150 میلیون سال قبل وجود داشته و مشغول زاد و ولد بوده است. منتها با این تفاوت که در آن زمان، فاقد یک زندگی اجتماعی بوده و مثل خیلی از زنبورهای غیرعسلی امروزی، زندگی انفرادی داشته است.

     

    تاریخچه استفاده از عسل طبیعی همراه با تاریخ خلقت بوده و تقریباً در هر فرهنگی می‌توان شواهد بهره‌گیری از عسل را به عنوان یک منبع غذایی دید. در طول چندین هزار سال، تا اوایل قرن 18، عسل منبع اصلی قند مصرفی محسوب می‌شد، اما در چند قرن اخیر همزمان با رشد صنعت نیشکر و چغندر قند، استفاده از عسل طبیعی به عنوان تأمین کننده اصلی قند بسیار کاهش یافت.

     

    قدیمی ترین فسیل زنبور عسل مربوط به بیست میلیون سال پیش است که در موزه تاریخ طبیعی نیویورک نگه داری می شود ( نشانگر مقاومت زنبور عسل و تطابق با محیط، برای حفظ بقا آن است ) و از آنجا که همه موجودات نتیجه تکامل هستند چنین حدس زده می شود که گونه های ابتدایی زنبور عسل مربوط به چهل تا پنجاه میلیون سال قبل می باشد.

     

  • سلطانعلی ایرج
  • پنج مورد از خواص ویژه عسل طبیعی در عسل درمانی

    خواص عسل با استفاده مستمر از عسل طبیعی در عسل درمانی به شما کمک می کند که این پنج حقیقت در زندگی سالم و روحیات شما تاثیر مستقیم بگذارد. این فایل شامل برخی از تجربیات من (به عنوان مصرف کننده عسل طبیعی) که معمولا راهکارهای درمان سنتی را بر روی خودم آزمایش میکنم میتواند برای شما مفید باشد، پس برای آشنایی بیشتر با خواص درمانی عسل طبیعی ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید

    خواص عسل طبیعی در عسل درمانی
    1. خواص عسل طبیعی باعث بهبودی سرفه و کمک به درمان سرماخوردگی می شود

    سازمان بهداشت جهانی (WHO) خواص عسل را بعنوان یکی از مشتقات گیاهی معرفی کرده که در درمان سرفه موثر بوده و از طریق ایجاد یک لایه محاظ در دهان و گلو، موجب کاهش التهاب و خشکی می شود. تحقیقات نشان می دهد که شیوه عملکرد عسل و همچنین عناصر دارویی مانند دکسترومتورفان (یک عنصر رایج در داروهای ضد سرفه)، در عسل درمانی برای سرخوردگی و مشکلات خواب مرتبط با عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی در کودکان بسیار موثر است.

    اما تجربه من در درمان سرفه با عسل به کمک شیر بدست آمد، شیر ولرم و نه داغ را با عسل ترکیب نمایید مخصوصا برای کسانی که قوای بدنی خود را به علت بد غذایی دوران بیماری و همچنین عوارض آن از دست داده اند بسیار موثر است و از آسیب بیشتر به گلو هنگام سرفه های خشک جلوگیری میکند. مورد دیگری که امتحان کرده ام ترکیب آب گرم (50 درجه) با عسل و کمتر از یک قاشق چای خوری روغن سیاهدانه بوده، که البته مصرف آن برای بانوان باید با احتیاط و بررسی بیشتر صورت بگیرد (به علت کافی نبودن اطلاعات اظهار نظر نمیکنم) مخصوصا زنان باردار.

    معجزه خواص درمانی معجون عسل با آبلیمو (طبیعی) و آب ولرم نیز درمان سرماخوردگی که نیاز به گفتن ندارد. فقط اگر ضعف دارید از آبلیموی کمتری استفاده کنید.

    1. خواص عسل برای  درمان زخمها

    در ابتدای قرن بیستم از خواص عسل در عسل درمانی بعنوان ضدعفونی کننده زخمها استفاده می شد که بعدها با پنی سیلین جایگزین گردید. امروزه مجدداً استفاده از عسل طبیعی برای درمان زخمها رو به گسترش است. عسل طبیعی دارای خاصیت ضدباکتری، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی بوده و موجب ضد عفونی شدن و همچنین افزایش سرعت بهبود بافتهای آسیب دیده می شود.

    عسل طبیعی از خود پروکسید هیدروژن آزاد می کند که موجب خاصیت گندزدایی و ضدعفونی آن می شود. طبق یکسری از تحقیقات تقریباً تمامی زخمهایی که به روش عسل درمانی ضدعفونی شدند دارای بهبود چشمگیری پس از اعمال عسل بصورت موضعی بر روی سطح زخم بودند.

    تقریبا از 10 سالگی شروع درمان زخم هایم با عسل به کمک دخترخاله محترمم که پرستار بود ویک بار زحمت پانسمان ساق پایم که در یک تصادف شدید با دوچرخه م به ماشین زده بودم و مقداری از گوشت روی ساق پا له و کنده شده بود موثر بود. چالشهایی که وجود دارد پانسمان باید به خوبی انجام شود که عسل نشت نکند و همچنین شاید ترکیب یک روغن هم برای جدا شدن از پانسمان از زخم بد نباشد. ولی همیشه برای سوختگی و زخم، نیش حشرات و... از عسل استفاده کرده م که قطعا ترکیبات بهتری برای افزایش خواص درمانی عسل میتوان در تحقیقات جدی تر پیدا کرد.

    1. خواص عسل طبیعی باعث بهبود چربی پوست می شود

    ترکیب عسل طبیعی با کمی آب گرم، محلول بسیار مغذی و معجزه آسایی را برای درمان درماتیت ساب بورژیک یا همان خشکی و شوره زدن پوست بوده و خارش را التیام می بخشد. تحقیقات نشان داده که با استفاده روزانه این محلول ضایعات و اثرات بوجود آمده روی پوست در عرض 2 هفته ناپدید و برطرف می شوند.

    نکته: توجه داشته باشید گاهی ممکن است به عسل بنا به دلایل مختلف پوست شما حساسیت نشان دهد و مقداری سرخ شود. قبل از اینکه تمام سطح پوست صورت را با عسل بپوشانید بخشی از آن را به مدت 15 دقیقه امتحان کنید و با آب ولرم بشویید اگر قرار به واکنشی باشد در همان مدت خودش را باید نشان دهد.

    در درمان بیماری های پوستی و همچنین درمان ریزش مو ، کچلی و سفیدی با عسل نیز از عسل استفاده میشود.

     

     

    کلیپ ویدیویی خواص عسل از کلام دکترخیراندیش

    برخی از خواص درمانی عسل طبیعی و تغذیه شده از کلام استاد خیر اندیش در کلیپ زیر

    • عسل یکی از داروهای مهم و عصاره طبیعت است
    • بیشترین خواص عسل طبیعی مربوط به عسلی است که زنبور در مناطق وسیعی توانسته گردش کند
    • خداوند به چند چیز وحی کرده: یکی زنبور عسل است
    • برخی باید عسل همراه خودشان داشته باشند
    • خواص عسل برای زخم باز تازه: با عسل فوری ترمیم میشود
    • خواص عسل برای درمان سوختگی: یک لایه عسل داشته باشد تا به دکتر برسد

     

    نکته جنجالی  درباره خواص عسل که در این کلیپ گفته شده: اگر عسل ده درصد آن طبیعی باشد کافی است!

    چقدر این موضوع صحت دارد؟ این موضوع کاملا صحت دارد ولی باید چند نکته حتما توجه کرد. برای مشاهده این نکات میتوانید به مقالات زیر مراجعه کنید:

     

     

    1. خواص عسل طبیعی بهترین کمک به افزایش انرژی شما

    خواص عسل طبیعی با عنوان فرآورده طبیعی و سالم در رژیم غذایی می تواند بهترین کمک به تناسب در سطح انرژی و نیاز بدن شما باشد. اگر شما نیاز به افزایش انرژی در یک زمان مشخص دارید. مثلاً قبل از شروع تمرینات یا مسابقات ورزشی، عسل طبیعی می تواند بعنوان یک منبع انرژی بسیار مفید واقع شود. عسل طبیعی هم دارای قندهایی است که با سرعت بالا به انرژی تبدیل شده که می توان به گلوکز اشاره نمود. هم دارای قندهایی است که به تدریج به انرژی می شوند و انرژی شما را بصورت مستمر بالا نگه می دارند که از جمله آنها می توان به فروکتوز اشاره نمود.

    1. خواص عسل طبیعی و کاهش علائم آلرژی

    عسل خالص که بصورت طبیعی توسط زنبور عسل تولید شده حاوی مقدار خیلی کمی از گرده گل هاست که خود موجب تحریک جزئی سیستم بدن شما می گردد. بدین ترتیب بدن شما ایمنی خود را نسبت به این عامل خارجی افزایش داده و موجب می شود زمانی که شما با عوامل آلرژی مواجه می شوید، بتوانید با آنها بهتر مقابله کرده و مصونیت طبیعی بدست بیاورید. در یک پژوهش که در این زمینه صورت گرفته تفاوت های حاصله میان گروهی که مصرف عسل طبیعی داشتند با گروهی که بعنوان شاهد در نظر گرفته شده بودند و عسل مصرف نمی کردند، موارد زیر جزء  یافته ها و نتایج تحقیق می باشند:

    • تاثیر عسل در کاهش 60 درصدی علائم حساسیت فصلی
    • تاثیر عسل در دو برابر شدن روزهای بدون علائم حساسیت
    • تاثیر عسل در کاهش 70 درصدی روزهای دارای علائم شدید
    • تاثیر عسل در کاهش 50 درصدی در مصرف داروهای آنتی هیستامین

    تفاوتهای قابل توجهی میان دو گروه افراد عادی و گروهی که عسل درمانی را تجربه کرده بودند وجود داشت. بنابراین محققان این نتیجه گیری ها را کردند که بیمارانی که قبل از شروع فصل گرده افشانی مصرف عسل طبیعی را شروع کرده اند در برابر اثرات آلرژی زا مقاومت بیشتری از خود نشان داده اند و از خواص عسل بهره بیشتری میبرند.

    خواص عسل طبیعی در عسل درمانینکته ای که وجود دارد خود عسل و فرآورده های طبیعی ممکن است نشانه های آلرژیک به برخی از افراد دست دهد. ترجیحا شروع اینگونه مواد را به صورت تست و مرحله مرحله افزایش دهید.آیا خواص عسل طبیعی یکسان است؟

    خواص عسل با توجه به نکات متفاوتی میتواند تغییر کند. از جمله موارد تاثیر گذار در فواید و خواص عسل میتوان به منطقه زنبورداری و تهیه عسل اشاره نمود. همچنین نژاد زنبور میتواند بر روی خواص عسل تاثیرگذار باشد. در ادامه میتوان به پوشش گیاهی منطقه در کیفیت و خاصیت عسل اشاره نمود. به همین جهت در نامگذاری برخی عسل ها از نام پوشش گیاهی منطقه استفاده میشود، عسل گشنیز ، عسل گون ، عسل چهل گیاه و...

    به آموزش های عسل درمانی سر بزنید

    خواص عسل طبیعی و خواص عسل کوهی

    از نکات دیگر که در میزان خاصیت عسل و  فواید عسل بصورت مستقیم تاثیرگذار باشد مربوط به زنبوردار و مسئول مدیریت زنبورستان می باشد. فواید عسل بصورت مستقیم و غیرمستقیم به نحوه مدیریت و زنبورداری این شخص در مسائلی نظیر بررسی به موقع کندو جلوگیری و نحوه مبارزه با آفات و... در ارتباط است.

    بیشتر بدانید: راه تشخیص عسل طبیعی

    آیا عسل کوهی یا عسل کوهستان کیفیت بیشتری از عسل زنبور اصطلاحا اهلی دارد؟ باید این حقیقت را دانست که علیرقم اینکه عسل هایی با نام کوهستان یا عسل وحشی یا عسل کوهی موجود در بازار در درجه اول ضرورتا فواید درمانی یا خواص بیشتری نسبت به عسلی که زنبور معمولی در محیط کنترل شده تولید میکند ندارد و متاسفانه اکثر عسلهای وحشی که حتی با موم هستند در بازار بصورت مصنوعی و یا غیر طبیعی درست می شوند که در همین سایت جهت جلوگیری و مقابله با کلاهبرداران آموزش ها بصورت رایگان و تخصصی خدمت شما عزیزان ارائه میشود.

    مقاله آموزش خواص عسل طبیعی به مرور در حال تکمیل شدن است و با متن های جدید و فایل صوتی و فیلم بروزرسانی خواهد شد. عزیزان خود را در کسب دانش عسل درمانی با اشتراک گذاری این مطلب شریک نمایید.


  • سلطانعلی ایرج
  • درمان معده درد با عسل

    درمان معده درد با عسل : تمام افرادی که دچار بیماریهای گوارشی هستند به نفعشان است که عسل طبیعی را جایگزین قند وشکر قرار دهند .

    توصیه می شود مبتلایان به زخم معده عسل را در رژیم غذایی خود داشته باشند .

    عسل خاصیت ملینی ملاینی دارد بنابراین افراد مبتلا به یبوست با یک رژیم غذایی مناسب ازعسل وضعیت بهتری خواهند داشت .

    ۲-بیماریهای دستگاه گوارش

    درمان معده درد با عسل

    درمان تقویت معده

    روشهای درمان

    الف-با آرد گندم و عسل و زعفران حلوا درست نموده و میل نمایید.

    ب-پودر بالنگ را با عسل مخلوط نموده و مصرف نمایید آن تقویت کننده معده و احشاء می باشد.

    ج-شیر و عسل برای معده بسیار نافع است و روده ها را نرم می کند به سالمندان توصیه می شود اگر می خواهند شیر در معده آنها سریعتر هضم شود با عسل میل نمایند.

    درمان زخم معده

    الف-انجیر و عسل را به نسبت مساوی مخلوط نموده و میل نمایید بسیار نافع است.

    ب-۲۰ گرم برگ و ریشه کاسنی را بجوشانید و صاف کرده آن را با عسل صبح ناشتا دو فنجان میل نمایید.

    درمان درد معده

    امام صادق (ع) فرموده است که خوردن عسل با آب گرم درد معده را برطرف می کند.

    Hendrich & roys در کاوشهای خود در سالهای مختلف عسل را برای درمان دردهای معده مفید دانسته اند.

    درمان نفخ معده

    امام صادق(ع) می فرماید که خوردن عسل با سیاه دانه جهت رفع گازهای شکم (نفخ معده) مفید است.

    روشهای درمان

    الف-کره و عسل برای نفخ معده مفید است.

    ب- یک قاشق غذاخوری پودر زنیان را با عسل بعد از غذا تناول نمایید.

    ج-پودر بالنگ مخلوط با عسل مؤثر واقع می شود.

    درمان ترش کردن معده

    در موقع ترش کردن معده و باد گلو(آروغ زدن)و بدون اراده آب از دهان جاری شدن که از علایم سردی معده است جهت معالجه باید تا بهبودی کامل صبح ناشتا به میزان یک قاشق چایخوری عسل میل نمایید.

    درمان آروغ زدن

    روشهای درمان

    الف-مریم نخودی و آویشن شیرازی به میزان یک مثقال از هر کدام در چای دم کرده و پس از صاف کردن با عسل بنوشید.

    ب-یک قاشق چای خوری پودر زیره سیاه را همراه با عسل میل نموده و پس از بهبودی مصرف را قطع کنید.

    درمان ورم معده و روده

    یک قاشق غذا خوری پودر ریحان را در نصف لیوان دم کرده و صاف کرده آن را با عسل روزانه یک یا یک و نیم لیوان در روز بتدریج مصرف کنید درمان کننده ورم معده ،روده و یبوست است.

    این مطلب را هم بخوانید :   خواص عسل طبیعی 


  • نوید رضایی
  • سلام

    بسیار ممنون از مطالب عالیتون

    و وقت بخیر.. برای مشاهده آموزش های ما در موضوع خواص عسل و عسل درمانی میتوانید به سایتمون مراجعه کنید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی